Home / Blog / Wat zijn Rich snippets in Google?

Wat zijn Rich snippets in Google?

Rich Snippets (ook wel bekend als “Rich Results”) zijn normale resultaten in Google met extra toegevoegde informatie. Deze extra informatie wordt vanuit zogenaamde gestructureerde data (structured data) door Google gevonden in de HTML van een pagina. Veel voorkomende type rich snippets zijn: review snippets, recepten snippets en evenementen snippets.

De kans is zeer groot dat je ze al eens bent tegengekomen in Google. Zoek je weleens naar schoenen online? In de zoekresultaten kom je diverse aanbieders tegen, met vaak ook rich snippets. Denk aan de gele sterren, review score, vanaf prijs en meer.

Rich snippets voegen extra informatie toe aan de resultaten, gebaseerd op ‘gestructureerde’ gegevens. Door zelf deze gegevens aan je website toe te voegen, help je zowel Google als gebruikers om de context van je inhoud en website beter te begrijpen. Je kunt met deze rich snippets ook extra opvallen ten opzichte van je concurrentie. Hierdoor is dat kans groot dan mensen sneller op jouw link klikken. Naast dat je meer bezoekers zult genereren, zul je ook hoger scoren in de zoekresultaten. Dat betekent dus meer zichtbaarheid voor je pagina!

Deze gestructureerde data is gebaseerd op bepaalde methoden. Die vind je terug op de website van schema.org.

Waarom zijn rich snippets belangrijk?

Het overgrote deel van de resultaten in Google heeft drie type data:

  • Titel
  • Omschrijving
  • URL

Dit is een standaard ‘snippet’. Zogenaamde rich snippets nemen deze standaard als basis en voegen hier relevante informatie aan toe.

Zoals je kunt zien zijn deze rich snippets veel opvallender dan de standaard resultaten. Dit zorgt ervoor dat mensen vaker op je link zullen klikken (Dus goed voor je organische CTR).

De verschillende typen snippets

Er zijn verschillende soorten rich snippets die je kunt toevoegen aan je website. Hieronder vind je een aantal varianten die je regelmatig tegenkomt, en die je mogelijk ook zelf kunt gebruiken.

Review snippets

De review snippet is misschien wel één van de meest gewilde en krachtige snippets. Met deze snippet geef je de reviewscore en het aantal reviews weer op basis van product, dienst, pagina of website. Gaat het over een recensie, dan zie je de score en naam van degene die de recensie schreef. Deze score wordt vaak in Google weergegeven in de vorm van gele sterren.

Recept rich snippets

Hiermee zet je een recept direct in de spotlight. Recept rich snippet kan volgende informatie bevatten:

  • foto van het gerecht, aantal reviews, score en tijd om het recept klaar te maken.
  • reviewscore en aantal reviews
  • voorbereidingstijd
  • bereidingstijd
  • auteur
  • calorieën
  • categorie
  • ingrediënten
  • recept
  • datum van publicatie
  • korte omschrijving van het gerecht
  • aantal porties
  • totale bereidingstijd (voorbereiding + bereiding)

Evenement rich snippets

Hiermee toon je informatie over evenementen rechtstreeks in de zoekresultaten, onder andere de datum, een link naar het evenement en de locatie. Verder kan een event rich snippet deze informatie bevatten:

  • adres
  • naam
  • startdatum
  • einddatum
  • omschrijving
  • afbeelding
  • prijs
  • beschikbaarheid (uitverkocht, in voorraad & pre-order)
  • URL
  • artiest

Scroll naar boven