Home / Blog / 7 essentiële elementen van een effectieve landingspagina

7 essentiële elementen van een effectieve landingspagina

Superfijn Online 7 elementen effectieve design landingspagina maken

Een ijzersterke landingspagina maken die goed converteert is niet eenvoudig. Een goed gevoel voor wát klanten willen is enorm belangrijk. Ook aan overtuigingskracht moet je landingspagina niet ontbreken.

Er is geen standaard manier om een goede landingspagina te maken, want er zijn veel verschillende factoren die invloed hebben. Iedere landingspagina heeft een ander doel, ander type bezoeker, een andere call to action, een andere niche, een ander product of dienst om te promoten. Er is een grote hoeveelheid variatie tussen intentie, doel, perceptie, niche, publiek, industrie, invalshoek, testimonial aanpak, product, focus, berichtgeving, kosten, buy-in, kosten, verzendmethode, en vele andere factoren.

Er zijn echter ook enkele gemeenschappelijke kenmerken die je in gedachten kunt houden. Met behulp van deze belangrijkste elementen kun je jouw eigen overtuigende sterke landingspagina maken.

De essentiële onderdelen van een effectieve landing page zijn:

  • Boodschap: Titel & ondersteunende kop
  • Onweerstaanbaar aanbod/ bepaalde actie (verkoopvoorstel of USP)
  • Voordelen van jouw aanbod
  • Call-to-action
  • Foto’s of video’s die passen bij de context
  • Socialproof
  • Slotpleidooi

1. Boodschap: Titel & ondersteunende kop

De titel of headline van de landingspagina is het allereerste wat bezoekers te zien krijgen.  Heb je ook wel eens een website bezocht waar je echt op zoek moest gaan om te begrijpen wat het bedrijf doet en aanbiedt? Juist… Daarom is het essentieel dat de titels heel duidelijk beschrijven wat een gebruiker van de pagina kan verwachten. Belangrijkste doel de boodschap moet sterk genoeg zijn om de interesse van de nieuwe klanten te wekken en hem op de pagina te houden. Ze noemen dit daarom ook wel de ‘hook’. Het gaat om die ijzersterke intro.

Een goede titel moet het volgende bereiken:

  • de aandacht van de potentiele klant trekken.
  • de potentiele klant informeren waar jouw product of dienst over gaat.
  • het moet kort zijn, bij voorkeur slechts tien woorden en nooit meer dan twintig.

Je titel kan maar zoveel zeggen als je het beknopt wilt houden. Daarom is het verstandig om ook een ondersteunende kop toe te voegen. Dit kan een direct verlengstuk zijn van de titel, die als een laatste zin volgt, of een extra overtuigende boodschap die de hoofdkop ondersteunt. Deze ondersteunende kop of subkop moet zeer overtuigend zijn.

Als je hoofdkop de aandacht van de bezoeker op je landingspagina trekt, dan moet de overtuigende subkop hem overtuigen om te blijven. Meestal staat de overtuigende subkop direct onder de hoofdkop en gaat hij iets dieper in op de detailsen is de kans groot dat de ‘hook” gelegd is.

Wij gebruiken zelf ook de combinatie tussen titel en ondertitel. De titel maken we vaak als ‘statement’ om interesse te wekken. De ondertitel maken we to-the-point om concreet te maken wat we doen.

2. Onweerstaanbaar aanbod

Wat heb je een bezoeker te bieden? Dat vertel je met een uniek verkoopvoorstel, ook wel USP of Unique Selling Proposition. Leg de bezoekers van je landingspagina uit waarin jouw dienst of product zich onderscheidt van de concurrentie. Op een professionele landingspagina is dit beknopt gecommuniceerd. Beschrijf het specifieke grote voordeel voor je klanten, doe dit op een zo kernachtig mogelijke manier. Een goed unique selling proposition laat klanten begrijpen waarom ze er iets aan moeten hebben en stelt duidelijke verwachtingen voor hen.

3. Voordelen van jouw aanbod

De voordelen van je aanbod volgen direct op jouw onweerstaanbare aanbod en geven een gedetailleerdere beschrijving. De voordelen zetten jouw aanbod als het ware kracht bij. Je moet daarnaast meer details geven en eventuele vragen van je potentiële klanten beantwoorden, vooral de vraag wat jouw dienst of product voor hen kan doen.

Lijstje met voordelen

Maak je voordelen lijstje makkelijk scanbaar voor bezoekers en gebruik een bulletlist. Door middel van een bulletlist kun je kort en overzichtelijk jouw voordelen weergeven. Dit heeft als bijkomend voordeel dat het je forceert om de punten bondig te maken. Een best practice is om maximaal vijf voordelen te noemen. Heb je een oneindige lijst met voordelen? Kies dan voor de items die bij de meeste mensen het meest resoneren .

Features uitgelicht

Naast de lijst met voordelen heb je op de pagina ook ruimte om de highlights van jouw dienst of product uit te lichten. Dit doen softwarebedrijven vaak sterk door features uit te lichten met een korte omschrijving van juiste software en voordelen. Het uiteindelijke doel is dat jouw beschrijving ingaat op het probleem dat je oplost en je de bezoeker gerust kunt stellen. Bijvoorbeeld van ‘Urenregistratie tool’ naar ‘Inzicht in tijd’ naar ‘Verbeter je productiviteit’.

4. Call-to-action

De oproep tot actie is een element dat van cruciaal belang is voor conversie… je wilt tenslotte dat iemand die geïnteresseerd is makkelijk contact kan opnemen of een aankoop doet. Een call-to-action zie je vaak in de vorm van een knop, maar kan ook uit een formulier bestaan.

Een foute aanname is dat geïnteresseerde bezoekers vanzelf contact zullen opnemen of een aankoop doen. Door geen duidelijke call-to-action te gebruiken verlies je mogelijk leads of sales. Ze hebben dat laatste zetje nodig.

Plaats van een call-to-action

Een best practice is om jouw call-to-action meer dan één keer op de pagina te plaatsen. Eén keer direct bovenaan de pagina en één onderaan de pagina. Bij een lange landingspagina adviseren wij om de call-to-action ook tussendoor te plaatsen om het jouw bezoeker echt gemakkelijker te maken.

Laat je call-to-actions opvallen

De oproep tot actie moet opvallend, interessant en overtuigend zijn. Gebruik contrasterende kleuren voor je knoppen en zorg dat hij opvalt. Een leuke manier om te testen of jouw call-to-action opvalt is door naar het scherm te kijken en te knijpen met je ogen. Zie je in de wazigheid ook duidelijk waar jouw call-to-action is? Dan valt deze voldoende op.

Naast kleur is ook de tekst van je call-to-actions belangrijk. Zorg ervoor dat de knoptekst duidelijk aangeeft wat er gebeurt als iemand erop klikt. Een simpel voorbeeld is niet ‘Aanvragen’ maar ‘Offerte aanvragen’. Je kunt de call-to-action ook op een slimme manier meer beleving geven door in te spelen op een voordeel van jouw dienst. Bijvoorbeeld ‘Ja, ik wil een betere type landingspagina’ of ‘Ik wil meer leads’.

5. Foto’s of video’s die passen bij de context

Beeld zegt zoveel meer dan woorden, daarom is het gebruik van slimme afbeeldingen zo enorm belangrijk. Goed gekozen afbeeldingen helpen bezoekers beter te begrijpen wat je aanbod is of hoe het eruit ziet. De gebruikscontext laten zien in plaats van vertellen heeft een maximaal effect. Laat je meeste bezoekers zich in een scenario plaatsen en zich inleven in hoe ze het gebruiken. Om dit te bereiken, is naast foto’s ook video’s gebruiken een goede optie.

Als je ervoor kiest om foto’s te gebruiken, moet het formaat groot, van hoge kwaliteit en relevant zijn voor jouw dienst of product. Vooral wanneer je een fysiek product verkoopt, is het van cruciaal belang om op je landingspagina een juiste afbeelding van het product op te nemen. Als je een dienst verkoopt, moet de afbeelding het nut of effect (voordeel) van jouw dienst aantonen en de aandacht van bezoekers trekken.

6. Socialproof inzetten

Socialproof (Sociaal bewijs in lelijk Nederlands) kan zeer overtuigend zijn. Door socialproof te gebruiken laat je zien dat andere mensen hebben gekocht wat jij aanbiedt. Bezoekers zullen in de meeste gevallen eerder geneigd zijn om te kopen als ze zien dat anderen voor hen ook gebruik hebben gemaakt van jouw aanbod. Je kunt socialproof op je landingspagina simpel op verschillende effectieve manieren inzetten:

  • door een telling van het aantal inschrijvingen te geven;
  • door sociale signalen van openbare netwerken te gebruiken;
  • extra voorbeelden zoal prijzen van gerenommeerde organisaties te tonen;
  • of door enkele recensies en beoordelingen van klanten te gebruiken.

7. Sterk slotpleidooi

Het slotpleidooi onderaan de pagina is de laatste kans op succes om het voordeel van je aanbod te communiceren, als je landingspagina ten einde loopt. Dit is een ondersteuning van je belangrijkste waardevoorstel. Het slotpleidooi moet ook worden gekoppeld aan een call-to-action.

Het slotpleidooi is tevens een mooie plek en eenvoudige manier om je voor te stellen in geval je een dienst aanbiedt. Een groot voordeel is een stukje ‘over ons’ dit geeft je bedrijf namelijk een gezicht, en dat vinden veel websitebezoekers fijn.

Een perfecte landingspagina is een plaats waar mensen kopen, klanten klikken en je leads verzamelt. Bovenstaande elementen zijn essentieel voor het ontwerpen van een effectieve landingspagina. Je kunt deze elementen gebruiken om een hoog-converterende en krachtige landingspagina te maken. Als je eenmaal klaar bent is het aan te raden om altijd te blijven verbeteren. Doe een aantal testen en pas je pagina aan met landingspagina tools om de beste resultaten te krijgen. Gebruik Google Analytics om statistieken te meten en Google Optimize voor A/B testen.

Wil je graag hulp bij het laten maken van een effectieve landingspagina? Wij helpen je graag. Plan een vrijblijvend online adviesgesprek met onze webdesigner.

Scroll naar boven