Houd jij je bezig met SEO? Dan zijn LSI Keywords een perfecte manier om je website een boost te geven. In dit artikel bespreken we wat de term inhoudt en hoe je het in je voordeel kunt gebruiken.
LSI Keywords staat voor Latent Semantic Indexing Keywords. Letterlijk vertaald zijn het dus semantische zoektermen, maar daar word je waarschijnlijk niet veel wijzer van.
Eenvoudig gezegd, zijn LSI zoekwoorden termen die aansluiten op een zoekopdracht. Woorden die een verband hebben met je zoekterm, en die vaak door anderen worden gezocht. Deze vind je vaak onderaan de pagina in Google of Bing. Hieronder geven we een voorbeeld.
In het voorbeeld hierboven hebben we gezocht op ‘schoenen kopen’. Onderaan de resultatenpagina vind je door Google voorgestelde woorden. Woorden die jou mogelijk sneller brengen naar wat je zoekt. Handig toch?
In het geval van schoenen zijn de voorgestelde zoektermen misschien niet zo spannend. Maar stel je eens voor als je iets zoekt, waarvan je de naam niet helemaal weet?
Zoekmachines gebruiken LSI keywords om jou snel te laten vinden wat je zoekt. Super handig voor gebruikers dus!
Dankzij de miljarden zoekopdrachten en slimme inzet van big data, snapt Google ons heel goed. In onderstaande zoekopdracht hebben we gezocht naar een ‘Snelstarter’. Dat is zo’n handig apparaat waarmee je je auto kunt starten wanneer je een lege accu hebt. Zoals je kunt zien, noemen mensen hetzelfde apparaat ook ‘jumpstarter’, ‘startbooster’ of ‘accubooster’. Handig voor wanneer je niet zeker weet hoe iets alweer heet.
LSI Keywords gebruiken voor SEO
LSI Keywords zijn erg handig voor wanneer je iets zoekt… maar ze zijn misschien nog wel interessanter voor marketeers. Ze geven je namelijk inzicht in wat jouw potentiële bezoeker zoekt, en welke zoektermen hij of zij gebruikt. Super waardevolle informatie, als cadeautje van Google!
Wil jij beter worden gevonden in Google? Zoek dan eens naar jouw dienst of product, en kijk of er LSI zoekwoorden zijn voor jouw zoekopdracht. Deze zoektermen kun je in jouw content en teksten gebruiken om ook op deze woorden te scoren in Google. Maak dus een logisch stuk content dat aansluit bij jouw product en dienst, terwijl je gebruik maakt van deze zoektermen.
Een voorbeeld: je wilt een autoverzekering verkopen. Keywords zijn dan autoverzekering, en wellichtautoverzekering premie. LSI keywords zijn dan boetevrije jaren, overstappen, volledig casco, alleen WA en inzittenden, auto kopen etc.
Allemaal termen die je direct associeert met een duidelijke uitleg over wat je krijgt in de autoverzekering, maar die niet per se de eerste dingen zijn die een gebruiker intypt als hij verzekeringen gaat vergelijken.
Voorbeeld
Je bent een banketbakker. Keywords waar jij je op focust zijn bakker, brood en taart. Je aanvullende LSI Keywords zijn in dit geval glutenvrij, room, warme, bestellen, chocolade. Het zijn dus aanvullende termen, die passen bij je belangrijkste keywords.
Dus, met LSI Keywords kun je beter begrijpen hoe jouw doelgroep denkt en zoekt. Ga vandaag nog aan de slag met het optimaliseren van je website!