Home / Blog / Hoe maak je een logische URL-structuur voor jouw website

Hoe maak je een logische URL-structuur voor jouw website

superfijn online website url structuur tips

Omvangrijke websites kunnen snel rommelig worden. Het hebben van een consistente URL-structuur is de sleutel. Dit is wat je moet weten.

Websites, ongeacht hun grootte, moeten een consistente en duidelijke URL-structuur hebben. Dit is niet alleen een best-practice voor SEO-doeleinden, maar ook voor de ervaring van gebruikers op je website.

Wat zou je liever lezen?

https://voorbeeld.nl/blog/categorie/markt/

of

https://voorbeeld.nl/blog/categorie/forum/post.php?postID

5 belangrijke factoren voor de beste URL-structuren

Voor websites van elke grootte, die categorieën of goed uitgebouwde blogs willen creëren, is de URL-structuur belangrijk. Een goede URL-structuur helpt je om de navigatie van je website hiërarchie vast te stellen, de gebruikerservaring te verbeteren en de content beter te plannen. Hier zijn enkele belangrijke factoren die je in gedachten moet houden wanneer je beslist welke structuur het beste werkt:

1. Schrijf je URL-structuur voor de gebruiker, niet voor Google

Uiteindelijk moet de URL worden geschreven voor mensen, niet voor bots. Zoals te zien is in het voorbeeld hierboven, is de kortere URL aangenamer voor het menselijk oog.

Hoewel Google beide URL’s zal lezen en interpreteren, is het waarschijnlijker dat de kortere URL hoger scoort dan de rommeligere. Dit komt omdat deze voldoet aan de intentie van de gebruiker en andere ranking factoren, zoals zoekwoord targeting.

2. Gebruik functionele URL’s

Functionele URL’s zijn URL’s met een flexibele indeling waarbij de gebruiker eenvoudig een deel van de URL kan verwijderen om op de onderliggende pagina te komen.

Een functionele structuur ziet er ongeveer zo uit:

https://voorbeeld.nl/level1/level2/level3/

3. Geef de belangrijkste zoektermen weer in de URL

Als je hoofdnavigatie of categorieën belangrijke zoekwoorden bevatten waarop je probeert te scoren, gebruik deze dan in de URL.

Bijvoorbeeld, een categorie-pagina over haarverzorging zou eruit kunnen zien als:

https://voorbeeld.nl/blog/haarverzorging/

De blog post zelf kan er zo uitzien:

https://voorbeeld.nl/blog/blond-haar-verzorging-tips/

Tip: Doe vooraf onderzoek naar het zoekvolume van relevante zoekwoorden. Op deze manier kun je de website ook gelijk op een zoekmachine vriendelijke manier indelen.

4. Forceer geen korte URL-structuur als deze niet gebruiksvriendelijk is.

Als een verkorte structuur gewoon niet werkt voor de grootte van de site, is het beter om een goed georganiseerde, leesbare structuur te hebben dan een rommelige!

5. Minimaliseer de klik diepte indien van toepassing

We weten dat pagina’s die verder van de startpagina afliggen als ‘minder belangrijk’ worden beschouwd, maar dit betekent niet dat ze ‘minder goed te ranken’ zijn.

Idealiter zijn pagina’s maximaal 3-4 klikken verwijderd van de homepage. Dit is ook voor grote websites geschikt en zou geen negatieve SEO effecten moeten hebben, zolang de structuur consistent en schoon is.

Begin met het plannen van je blogs in een submap

Stel dat jouw website voldoende content heeft met ruimte voor blog categorieën en subcategorieën, zoals hieronder:

HaarHuidMarkt
Haar trendsHuidverzorgingMarketing
Haar verzorgingAcneInfluencers

Je begint dan met het organiseren van elke categorie in een /blog/ submap zoals:

/blog/haar/haar-trends/blog/huid/huidverzorging/blog/markt/marketing

Deze structuur is niet alleen erg functioneel – een gebruiker kan een deel van de URL verwijderen en terugkeren naar de bovenliggende pagina – maar het vertelt de gebruiker en Google ook duidelijk waar ze zich op de site bevinden en hoe de inhoud met elkaar samenhangt.

Vraag jezelf af ‘Hoe uitgebreid zijn mijn blog categorieën?’

Gebruik je categorieën of subcategorie als overzichtspagina’s? Of wil je deze gebruiken voor eigen content?

Als je neigt naar de eerste optie, dan zou je willen dat al die link waarde gaat naar uw eigenlijke blog inhoud, toch?

Juist!

Laten we dan eens kijken naar een aantal vriendelijke URL-structuur opties die je kunt kiezen, afhankelijk van de grootte en de vraag van jouw site-content.

Categorieën in de URL-structuur

Hieronder zie je een voorbeeld van een blog, de subcategorieën en hoe de URL’s op drie verschillende manieren gestructureerd kunnen worden:

1. Met behulp van een standaard “categorie” submap

Sommige grotere websites, zoals e-commerce gebaseerde websites, zullen /categorie/ in hun URL’s hebben om producten en inhoud te organiseren. Op dezelfde manier kunnen met bepaalde WordPress thema’s jouw blogs worden georganiseerd op categorieën.

Dit klinkt misschien aantrekkelijk voor onze super-gestructureerde mensen, maar soms leidt dit standaard tot het aanmaken van een /categorie/ submap in de URL, in plaats van een aangepaste /blog/ (als dat is wat je wilde).

Afhankelijk van jouw site thema, zou je handmatig deze standaard URL-structuur moeten instellen via de WordPress permalink, Yoast plugin instellingen, of via het .htaccess bestand.

Bij deze structuur is elke categorie pagina tussen 2 á 3 klikken verwijderd van de homepage en subcategorie pagina’s zijn niet meer dan vier klikken weg.

Voordelen:

Hiermee kun je alle blogcategorie-content organiseren en archiveren binnen de “/categorie/”-submap. Als je de landingspagina’s gebruikt als overzichtspagina’s is het ook eenvoudig te meten.

Nadelen:

Laten we eerlijk zijn, de URL is lang bij het navigeren naar de subcategorie pagina’s, en nóg langer zodra een gebruiker bij een echte blog post komt. Dit verhoogt de klikdiepte voor blog posts tot ongeveer 4+ klikken vanaf de homepage.

2. Een aangepaste categorie-submap gebruiken

Overweeg om helemaal geen standaard ‘/categorie/’ submap te gebruiken, en in plaats daarvan gewoon de hoofd-zoekterm als submap naam te gebruiken. Je zult zien dat de URL’s kunnen worden ingekort om de hoofd-zoekterm niet te herhalen, zoals bij /blog/haar/haar-trends, en dit zorgt nog steeds voor een zeer schone, functionele URL.

Voordelen:

De URL wordt onmiddellijk ingekort. Dit is net zo effectief voor de gebruiker als voor Google’s begrip van de structuur van een site.

Nadelen:

Het enige nadeel is dat als het belangrijk is om de prestaties van de landingspagina’s van de subcategorieën bij te houden, deze minder direct zijn, omdat ze niet in een universele /categorie/-submap staan.

3. Geen extra submappen gebruiken voor blogcategorieën

Misschien is jouw website kleiner en heb je geen behoefte aan blog-categorieën op meerdere niveaus. Er zijn ook veel grote sites die met succes helemaal geen mappen met subcategorieën gebruiken, en dit kan een goede optie voor jou zijn als je vooral geïnteresseerd bent in het sturen van linkwaarde (ook wel link equity genoemd) naar het blog bericht.

Voordelen:

Het overslaan van de submappen is een nette manier om te focussen op het blog artikel en linkwaarde en rankings rechtstreeks naar de blogs en/of de top-level categorie pagina’s te sturen. De categorie submappen dienen enkel voor de navigatie van de site en er gaat geen SEO of gebruikerservaring verloren.

Nadelen:

Het grootste nadeel hier is een kwestie van voorkeur, echt waar. Als je subcategorieën belangrijk zijn voor de inhoud en structuur van je website, dan kun je overwegen om submappen in de URL-structuur te houden.

Deze URL-structuur is ook minder functioneel, in die zin dat de gebruiker niet gewoon het laatste woord in de URL kan verwijderen om terug te keren naar de vorige pagina.

Echter, het gebruik van breadcrumbs (broodkruimels) is sowieso een SEO best-practice en moet worden gebruikt, ongeacht de URL-structuur.

Een tussenmap in de URL is niet perse nodig voor SEO

Een veelvoorkomende vraag die we krijgen is hoe diensten het beste kunnen worden ingedeeld op een website. Stel, een online marketingbureau biedt verschillende diensten aan die onder een hoofdcategorie vallen. Zoiets als dit:

Online Marketing

  • SEO
  • Google Ads
  • Linkbuilding

Content

  • Content marketingstrategie
  • Teksten schrijven
  • Bedrijfsfotografie
  • Webdesign

Het kan wel eens voorkomen dat een dienst eigenlijk onder twee categorieën valt, bijvoorbeeld webdesign past zowel bij online marketing als content. Het gebruik van een hoofdcategorie in de URL forceert je om een keuze te maken en dat is niet áltijd wenselijk of logisch. Bijvoorbeeld:

https://voorbeeld.nl/content/webdesign

Gelukkig geldt dat een URL niet perse nodig is om toch linkwaarde tussen pagina’s te verdelen. Dit kun je namelijk ook doen (en is aanbevolen) door in de content op de pagina te linken naar gerelateerde pagina’s. Op deze manier laat je de connectie zien tussen pagina’s als een soort spinnenweb zonder dat je in de URL een connectie maakt.

In dit geval kun je de categorie dus ook geheel weglaten uit de URL en direct kiezen voor:

https://voorbeeld.nl/webdesign

Ook kun je kiezen voor één tussenmap voor alle diensten:

https://voorbeeld.nl/diensten/webdesign

De huidige structuur van een bestaande website veranderen

Het aanpassen van de URL’s op een al bestaande website is tricky maar wel mogelijk. Het is in dit geval belangrijk om met een aantal dingen rekening te houden:

  • Voordat je begint… is deze verandering écht nodig? Wat is het effect op SEO en gebruiksvriendelijkheid? Wat wil ik ermee bereiken?
  • Breng de huidige structuur in kaart met een sitemap (Bijvoorbeeld in Excel)
  • Bepaal hoe jouw nieuwe structuur eruit moet zien en deel de huidige content in.
  • Kies direct voor een duurzame URL structuur, zodat je niet nogmaal de structuur hoeft aan te passen.
  • Belangrijk: Prepareer een lijst met redirects. Na het veranderen van de URL kun je de oude URL’s verwijzen naar de nieuwe. Dit voorkomt dat je opgebouwde links en rankings verliest.

Datum uit blog URL verwijderen

In de praktijk zien we vaak dat dit toegepast wordt om bijvoorbeeld blogs met een datum in de URL te wijzigingen. Bij nieuwsartikelen die vaak tijdsgebonden zijn kan een datum in de URL wel. Voor blogs is het echter aanbevolen om geen datum in de URL te gebruiken. Dit zorgt ervoor dat de houdbaarheid en relevantie van de blog behouden blijft.

https://voorbeeld.nl/blog/01-11-2013/dit-is-een-blogbericht

naar:

https://voorbeeld.nl/blog/dit-is-een-blogbericht

Dus, welke URL-structuur is het beste voor SEO?

Het meest eerlijke en flauwe antwoord dat we kunnen geven is… het hangt ervan af! Maar om je toch verder te helpen: Voor een gemiddelde website adviseren we om geen categorie in de URL te gebruiken. Ook het gebruik van een datum in de URL raden we doorgans af.

In het geval van (grotere) webshops adviseren we om wél een categoriepagina te gebruiken en deze pagina ook direct als overzichtspagina te gebruiken. Deze kun je dan zodanig inrichten dat je op de short-tail zoektermen scoort in Google.

De drie belangrijkste dingen om mee te nemen in je overweging:

  • Hoe omvangrijk is de website en of je überhaupt gebruik maakt van blogcategorieën.
  • Waar het grootste deel van de inhoud van je site komt te staan (bijvoorbeeld /blog of /nieuws).
  • Hoe je de inhoud gaat prioriteren om verkeer en rankings te genereren.

We raden altijd aan om de ideale URL-structuur visueel te maken door middel van een flowchart of eenvoudig in Excel. Op deze manier kun je goed inzicht krijgen in de hiërarchie van jouw website.

Bepaal hoe je de inhoud wilt prioriteren, rekening houdend met de klikdiepte voor de belangrijkste pagina’s. Dan heb je een goede start om te beslissen wat de juiste structuur is die het beste past bij de omvang en SEO-doelstellingen van jouw website.

Scroll naar boven