Home / Blog / Succesvol ondernemen door de Customer Journey techniek

Succesvol ondernemen door de Customer Journey techniek

superfijn online blog customer journey feature

Als ondernemer probeer je manieren te vinden om je potentiële klanten te bereiken. Hoe kun je ervoor zorgen dat mensen jouw gave dienst of product nou tegen komen? In deze blog laten we je zien hoe het gebruik van de ‘customer journey’ ofwel klantreis, je helpt om effectiever en winstgevender te zijn.

Wat is een customer journey?

De customer journey is een theorie die veel wordt gebruikt voor het inzichtelijk maken van een klantreis. Wat is het moment dat iemand een ‘probleem’ tegenkomt? Wanneer overweegt iemand iets te kopen, en hoe ziet zijn of haar beslissingsroute eruit? Je kijkt dus niet alleen naar het aankoopmoment van een product, maar zoomed in op de gebeurtenissen ervoor.

Wat heb je eraan?

Het inzichtelijk maken van een customer journey helpt je om gerichter actie te ondernemen. Bij Superfijn Online is de uitgangspositie altijd dat, alles wat we doen, een positieve impact moet hebben op een persoon. Of dit nou een klant is of nieuwsgierige bezoeker maakt voor ons geen verschil. Uiteindelijk geloven wij dat alle positieve momenten bijdragen aan onze doelen.

Door het in kaart brengen van de klantreis kun je inspringen op momenten die bijdragen aan je doel. Je creëert als het ware ‘subdoelen’ die bijdragen aan het hoofddoel. We geven je een voorbeeld van hoe wij dit toepassen:

Suzanne is net gestart als ondernemer en is op zoek naar tips voor een goede start. Ze Googelt wat en komt uit bij onze blog over ‘Tips voor een goede start’. Ze vindt de blog handig en gebruikt de checklist om aan de slag te gaan. Vervolgens wil ze nog meer weten en ziet dat we veel meer verhalen schrijven met tips voor starters. Ze krijgt een goed gevoel bij Superfijn Online en besluit eens contact op te nemen.

Zoals je ziet proberen we positief in te springen op momenten in de klantreis. Eigenlijk al ruim voordat iemand nadenkt over het laten maken van een website. Ook voor jouw type business kun je momenten vinden waarop je in kunt spelen.

Hoe je de Customer Journey kunt inzetten

Je hebt in ons voorbeeld kunnen zien hoe het nadenken over de customer journey helpt met het behalen van jouw uiteindelijke doel.

Maar hoe kun je dit nou voor jezelf inzetten? We hebben een stappenplan voor je gemaakt die je kunt volgen.

1. Neem de tijd en ruimte

Geef jezelf de tijd en ruimte om na te denken over de customer journey. Zoek een plekje waar je ruimte hebt om te werken. Wij vinden het zelf erg fijn om met post-its te werken, zodat je eenvoudig kunt sorteren en uiteindelijk stappen kunt toevoegen. Kies vooral een manier die voor jou het beste werkt.

2. Begin globaal

Je kunt een customer journey zo globaal of gedetailleerd in kaart brengen als je zelf wilt. Om lekker op gang te komen is het altijd fijn om de globale lijnen op papier te zetten. Van daaruit kun je specifieker op stappen in gaan.

3. Kies een moment

Kies een willekeurig moment in de customer journey om mee te beginnen en probeer logisch te redeneren welke stappen hiervoor en erna komen. Door chronologisch te werken, kun je eenvoudiger inbeelden wat stappen zijn. Maar let op, soms is logica voor jou niet altijd logica voor jouw doelgroep. Daarvoor is de volgende stap interessant.

4. Ken je klant

Ga in gesprek met je huidige klanten. Je kunt veel leren van je klanten. Zo kunnen ze jou vertellen waar ze tegenaan liepen voordat ze met jou in contact kwamen, of wat hun route was in hun zoektocht naar informatie en de oplossing.

5. Ken je doelgroep

Let op: Door in gesprek te gaan met je klant, ken je nog niet jouw doelgroep. Er is namelijk ook een grote groep mensen die wel interessant voor jou kunnen zijn, maar die je nog niet kent. Wat maakt deze mensen anders dan je daadwerkelijke klanten? Wat is de reden dat iemand in je doelgroep niet contact opneemt? Hoe ziet hun beslissingsproces eruit?

Het vergt waarschijnlijk iets meer energie om in gesprek te gaan met je doelgroep. Zij bezitten echter waardevolle informatie waarmee jij jouw business en marketing mee kunt verbeteren!

Zonder een sales insteek zijn mensen vaak bereid om even tijd vrij te maken voor een gesprek. Denk eraan dat het doel van dit gesprek de waardevolle informatie is, en dat het niet direct een klant hoeft op te leveren. Dit kun je ook aangeven om succes te vergroten. Mocht de klik er zijn en de voorzet ook, laat dan uiteraard zeker geen kans liggen en kop hem in ;).

6. Bijschaven en verbeteren

Met de waardevolle input van je klanten en doelgroep kun je jouw customer journey bijschaven of uitbreiden. Heb je momenten ontdekt waar je extra op in kunt spelen? En zijn er dingen die je nu doet, die eigenlijk geen effect hebben op de klantreis?

 

De customer journey is organisch

Marketing ontwikkelt zich razendsnel. Er komen continu nieuwe platformen bij en oude verdwijnen. Manieren om je bedrijf te promoten veranderen dus ook. Je customer journey is organisch en groeit mee met trends en veranderingen in je markt. Door ieder kwartaal of halfjaar te kijken naar je customer journey, houd je jezelf scherp.

Vind je het lastig om met de customer journey aan de slag te gaan? We helpen je graag om een start te maken!

Is dit ook iets voor jou?
Gerelateerde blogs

Scroll naar boven