Neem vrijblijvend contact op
Neem contact op

De grootse kracht van Microcopy

7 januari 2019
MarketingTips 'n TricksWebdesign

Klein van stuk, maar groots in kracht. Dat is Microcopy. Wanneer je op een website kijkt of zelf website teksten aan het schrijven bent, is dit onderdeel waarschijnlijk iets waar je niet zo snel bij stilstaat. Deze vorm van tekst is klein van stuk, maar heeft meer impact dan je zou vermoeden. Vaak vind je microcopy rondom call-to-actions en aanmeldingsknoppen om de bezoeker net dat extra zetje te geven.

In deze blog duiken we in de kracht van microcopy en wat het precies is. Ook laten we aan de hand van praktische voorbeelden zien hoe jij microcopy in kunt zetten voor jouw website.

Wat is microcopy?

Zoals gezegd is microcopy een korte tekst dat je vaak vindt rondom belangrijke plekken op je website, zoals knoppen. Het is tekst waarmee je een korte toelichting kunt geven, de voordelen nog eens kunt benoemen of juist ‘angsten’ weg kunt nemen bij iemand die twijfelt om zich aan te melden.

Microcopy is kort, gericht en toepasbaar op verschillende plekken. Denk bijvoorbeeld aan:

Tekst rondom een knop of Call-to-action
Menu en navigatie verduidelijking
Foutmeldingen
Motiverende tekst bij een aanmeldformulier
En meer…

Intercom maakt slim gebruik van Microcopy op hun homepage. Focus op de voordelen van een 14 dagen proefperiode, gemakkelijke setup en de mogelijkheid om elk moment te kunnen stoppen. Dat verlaagt de drempel om te starten.

Waarom verdient microcopy je aandacht?

Kleine aanpassingen en toevoegingen op een website kunnen veel invloed hebben op het klikgedrag van bezoekers en je conversie. Daarom testen grote organisaties als Booking.com of KLM continu met kleine aanpassingen en varianten op hun website. En dat kan aardig wat opleveren, lees maar eens over de 300 miljoen dollar ‘continue-button’.

Je kunt je vast voorstellen dat een relatief kleine positieve aanpassing aardig wat winst kan opleveren met zoveel websitebezoekers. Maar ook met een klein aantal bezoekers kan microcopy bijdragen aan je omzet. Juist met een klein aantal bezoekers is het belangrijk om het maximale uit je website en de bezoekerservaring te halen.

In deze blog geven we een aantal tips over microcopy rondom een call-to-action en hoe je het kunt inzetten om mensen een extra zetje te geven. Zo zorg je ervoor dat bezoekers zich sneller inschrijven of sneller een aankoop doen.

HubSpot laat goed zien dat je hun tool ook gratis kunt gebruiken. ‘Begin met gratis tools, en upgrade wanneer je groeit.’

Het gevoel van risico wegnemen

Wanneer je online iets koopt doe je dit graag bij een partij die je kunt vertrouwen. Daarom kiezen we vaak voor grote merken als zalando.nl of coolblue.nl.

Tijdens het shoppen bij kleinere websites ken je misschien wel dat gevoel van ‘is dit wel een goede partij?’. Soms weerhoudt dit mensen om ook daadwerkelijk een aankoop te doen. Andere vragen die een aankoop tegenwerken kunnen zijn:

Zijn er verborgen kosten?
Wat gaan ze doen met mijn e-mail?
Waarom willen ze mijn telefoonnumer?
Hoe lang moet ik wachten op mijn pakketje?

Met behulp van de juiste microcopy kun je dit onzekere gevoel van risico wegnemen. Welke type microcopy goed werkt voor jouw website bespreken we hieronder.

Albacross is een applicatie voor B2B om beter leads te genereren. Op de homepage zie je al diverse elementen die jouw aanmelding stimuleren. Denk aan de gouden banner, review score en natuurlijk de titel en tekst. Maar ook hier vind je microcopy onder het aanmeldingsveld waarmee net dat extra zetje wordt gegeven.

De drempel wegnemen

In de vorige afbeeldingen heb je al kunnen zien hoe een aantal slimme bedrijven microcopy gebruiken. Maar hoe kun jij dit zelf toepassen?

Afhankelijk van jouw type business kun je bepalen wat bij jouw product of dienst een grote rol speelt in het aankoopproces. Je komt hier achter door te spreken met klanten of je doelgroep. Maar ook door zelf goed te kijken naar je markt en business. Je komt met boeren verstand meestal een heel eind!

Wat vinden potentiële klanten belangrijk aan jouw type dienst of product? En wat zijn mogelijke drempels die ze weerhouden om de stap te nemen?

In het geval van een applicatie kun je denken aan een gratis proefperiode, een snelle start of een gratis demo. Ook vrijblijvendheid vinden mensen vaak belangrijk. Dus niet dat je na een proefperiode opeens vast zit aan een abonnement.

Verkoop je een fysiek product? Speel dan in op de garantie en service die je aanbiedt. Of het gemak van diverse betaalmogelijkheden.

Tawk.to is een chatapplicatie voor websites. Gemak, gratis en veilig zijn de kenmerken waar ze nadruk op leggen in hun microcopy.

Simplicate biedt bedrijfs software aan voor ZZP en MKB. Het kunnen testen en vrijblijvendheid is voor hun doelgroep belangrijk.

Behaal meer met microcopy

Zoals je in deze blog hebt kunnen lezen, is microcopy een prachtige manier om op subtiele wijze kracht bij te zetten aan jouw call-to-actions. Wat is voor jouw dienst of product slimme microcopy om te gebruiken? Nu heb je als het goed is voldoende inspiratie om zelf aan de slag te gaan!

Wil je graag wat hulp met dit soort slimme trucjes en meer om je online business een boost te geven? Stuur ons een bericht.

Is dit ook iets voor jou?
Gerelateerde blogs
Sharing is caring

Leuk, handig, interessant en leerzaam? Deel deze blog!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Sharing is caring

Leuk, handig, interessant en leerzaam? Deel deze blog!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Scroll naar top
Neem contact op

Op werkdagen tussen 09:00 en 18:00 uur